image-2

Heb je behoefte aan (ongezond) eten wanneer je boos, verdrietig of onrustig bent? En kun je maar niet stoppen met eten, ondanks dat je dit graag wilt? Emotie-eten ontstaat vaak al op jonge leeftijd. Het gevolg hiervan is niet alleen een ongezonde relatie met voeding, ook overgewicht komt hierdoor snel om de hoek kijken.

Als BGN gewichtsconsulent met een specialisatie in emotie-eten, help ik je graag met onderzoeken waar de oorzaak van jouw emotie-eten vandaan komt. Bovendien volg je geen dieet, maar gaan we samen aan de slag om het emotie-eten onder controle te krijgen en focussen we op het creëren van een gezonde levensstijl.

Wat is emotie-eten?

Grijp je bij een tegenslag of stressvolle situatie snel naar eten? Of heb je na een vervelende gebeurtenis enorm veel zin in iets lekkers? Emotie-eten is een middel om negatieve gevoelens even aan de kant te schuiven.

Mensen met verdriet, boosheid of stress grijpen naar eten voor comfort of veiligheid. Je dempt als het ware je emoties en gevoelens door te eten. En dit gebeurt terwijl je eigenlijk helemaal geen honger hebt. Tijdens een emotionele eetbui voel je even een moment van rust en ontspanning, en daarna volgt vaak een schuldgevoel waardoor je je nog slechter voelt. Zo raak je dus eigenlijk in een vicieuze cirkel van negatieve gevoelens.

Kenmerken van emotie-eten

  • Je eet als je je moe, boos, onzeker of blij voelt
  • Eten is een afleiding
  • Het is lastig om te stoppen met eten
  • Na het eten voel je een schuldgevoel of heb je spijt

Hoe ontstaat emotie-eten?

Emotie-eten ontwikkelt zich vaak al op jonge leeftijd. Als kind word je namelijk al geleerd om eerst je bord leeg te eten, in plaats van te voelen of je vol zit. Het bord moét leeg voordat je van tafel mag, ook al heb je geen honger meer. Daarnaast wordt eten vaak als beloning gebruikt.

Eten als beloning

Wanneer een kind lief is geweest, verdrietig is of valt en zich pijn doet, krijgt het een snoepje als troost. Het kind kan daardoor leren dat het zijn gevoelens van verdriet, pijn, angst of schrik niet mag uiten. Het snoepje kan daarmee in de plaats komen van een troostende arm of een knuffel.

We leren dus eigenlijk al van jongs af aan dat eten ons een goed gevoel geeft. Eten kan daarom beter niet als beloning of oplossing gezien worden, en zeker niet gekoppeld worden aan emoties als pijn, verdriet of boosheid. Doe je dit wel? Dan kan dit zorgen voor emotie-eten of zelfs een eetstoornis op latere leeftijd.

Emotie-eten ontstaat sneller bij kinderen waarvan de ouders zeer lijngericht eten. Want hoe meer regels en verboden producten, hoe groter de kans op overeten. Het verbieden van (ongezonde) producten zorgt er namelijk voor dat kinderen het juist gaan eten, ook als ze helemaal geen honger hebben. Ze eten de producten stiekem als ze alleen of met vriendjes zijn, omdat ze het thuis niet mogen.

Hoe herken je emotionele eetbuien?

Hoewel je soms niet doorhebt dat je last hebt van emotionele eetbuien, zijn er wel een aantal punten waar je ze aan kunt herkennen, zoals:

  1. Je hebt ineens een gevoel van honger, terwijl normale honger langzaam opbouwt.
  2. Je snakt naar een specifiek product zoals kaas, chips of chocola.
  3. Je honger ontstaat door een emotie. Blijkbaar heb je eerder op de dag iets meegemaakt waardoor je nu zin hebt om te eten. Ook de gedachten aan bepaalde situaties of gebeurtenissen in het verleden kunnen dit veroorzaken.
  4. Je hebt honger, je wilt iets eten en je wilt het nú. Het maakt niet uit of je er speciaal voor naar de winkel moet.
  5. Je eet door, ondanks dat je vol zit. Door het blije of ontspannen gevoel wat je krijgt lukt het je niet om te stoppen met eten.
  6. Na de eetbui heb je spijt en voel je je schuldig.

Wat kun je doen tegen emotie-eten?

Als je last hebt van emotie-eten, heb je waarschijnlijk al heel vaak tegen jezelf gezegd dat je dit niet meer moet of gaat doen. Je wilt je gevoelens niet meer ‘weg eten’, maar toch is het lastig om in een nare situatie de verleiding te weerstaan. Wat kun je hier tegen doen?

Het is belangrijk om de oorzaak van jouw emotionele eetbuien te achterhalen. In welke situatie eet jij te veel? Op de bank na een lange werkdag? Of na een stressvolle situatie? Iedereen ervaart wel een keer een eetbui. Maar als dit meerdere keren in korte tijd voorkomt, is het verstandig om hulp te zoeken. In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot een eetstoornis.

BGN gewichtsconsulent gespecialiseerd in emotie-eten

Herken je de signalen van emotie-eten? En wil je hier graag vanaf? Als gewichtsconsulent heb ik mij gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die last hebben van emotie-eten. Dit betekent dat ik voedingsvoorlichting en adviezen mag geven aan cliënten die te maken hebben met emotionele eetbuien.

Samen onderzoeken we waar de oorzaak van jouw emotie-eten ligt en gaan we aan de slag met het analyseren van jouw levensstijl. Je leert waar je gevoelens vandaan komen en hoe je het emotie-eten stap voor stap kunt tegengaan.

Bovendien ben ik een gediplomeerd BGN gewichtsconsulent, wat betekent dat al mijn adviezen wetenschappelijk onderbouwd zijn. Ik ga je geen strenge voedingsschema’s geven en je hoeft ook geen dieet te volgen: samen onderzoeken we hoe we jouw levensstijl op een leuke manier kunnen verbeteren.

Hoe ziet een traject eruit?

Een traject van Healthy Food Moments start altijd met een intakegesprek waarbij ik jouw levensstijl in kaart breng. Tijdens de vervolgconsulten besteden we tijd aan het stellen van doelen en onderzoeken we hoe jij het emotie-eten onder controle kunt krijgen. Aangezien geen enkel persoon en lichaam hetzelfde is, krijg je voedingsadvies op maat.

Neem gerust contact op voor meer informatie of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan. Dan kun je me alles vragen. Woon je niet in de buurt of heb je een volle agenda? Dan doen we de consulten via Skype of WhatsApp Video. Samen creëren we een gezonde levensstijl!

Veelgestelde vragen over emotie-eten

Wat is emotie-eten?

Emotie-eten kan optreden bij zowel positieve als negatieve emoties. Het wordt echter meestal ingezet als een manier om met stress, verdriet, eenzaamheid, verveling, of andere emoties om te gaan. Mensen die last hebben van emotie-eten, herkennen vaak hun eigen emoties niet goed en interpreteren deze als een gevoel van honger. Hoewel mensen met emotie-eten fysiek niet hongerig zijn, ervaren ze wel een gevoel van honger.

Hoe ontstaat emotie-eten?

Emotie-eten kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, waaronder stress, onverwerkte emoties, verveling, bepaalde sociale situaties, en de gewoonte om naar voedsel te grijpen als copingmechanisme. Vaak ontstaat emotie-eten ook al op jonge leeftijd. Bij kinderen wordt eten vaak als beloning of als troost gebruikt, wat de kans op het ontwikkelen van emotie-eten vergroot.

Hoe kom je van emotie-eten af?

Het stoppen met emotie-eten is lastig, omdat er vaak dieperliggende problemen aan ten grondslag liggen. Het is belangrijk om te achterhalen wat deze precies zijn. Een gewichtsconsulent kan ondersteuning bieden door te helpen bij het bijhouden van een emotie- en voedingsdagboek, het herkennen van de triggers voor emotie-eten, en het ontdekken van manieren om met emoties om te gaan die niet aan voedsel gerelateerd zijn. De nadruk ligt op het beheersen van emotie-eten en het ontwikkelen van een gezond voedingspatroon, waarbij het primaire doel niet het afvallen is, maar het herstellen van een evenwichtige relatie met eten.

Hoe weet ik of ik een emotie-eter ben?

Tekenen van emotie-eten zijn eten in reactie op emoties in plaats van honger, voedsel gebruiken als troost of beloning, en vaak eten tot oververzadiging zonder echt honger te hebben.

Waar kan ik hulp vinden voor emotie-eten?

Voor hulp bij emotie-eten kun je terecht bij een gewichtsconsulent die hierin gespecialiseerd is. In sommige gevallen is het noodzakelijk om ook de hulp van een psycholoog in te schakelen, als blijkt dat er meer aan de hand is dan emotie-eten alleen. Dit kunnen bijvoorbeeld problemen uit het verleden zijn die je nog niet hebt verwerkt. Zonder het aanpakken van deze onderliggende problemen blijft het een uitdaging om het emotie-eten onder controle te krijgen. In zulke gevallen werken gewichtsconsulenten en psychologen vaak samen, waarbij de een zich richt op het voedingsgedeelte, en de ander op het psychologische vlak.

Gratis kennismaken

Vraag gratis en vrijblijvend een telefonisch kennismakingsgesprek (15 min) aan. Wil je meer weten over de kosten? Bekijk dan mijn pagina over tarieven en/of vergoeding.