Effect energydrank

Ondanks de gigantische populariteit van energiedrankjes zijn veel mensen niet op de hoogte van de effecten na de consumptie ervan. Men weet wel dat cafeïne een energieboost geeft, maar het heeft ook nog een heleboel andere effecten die niet altijd bekend zijn. Ook suiker heeft tal van bijwerkingen. Bovendien is het belangrijk om te weten waarom mensen eigenlijk energiedrankjes drinken. Doen zij het alleen voor de energieboost of hebben ze er ook andere redenen voor? De invloed van deze effecten op het lichaam baren zorgen bij veel doktoren, maar waarom is dat eigenlijk? En wat zeggen ze erover?

Waarom drinken mensen energiedrankjes?

Als je kijkt naar de effecten van energiedrankjes, dan kun je concluderen dat het in feite hetzelfde werkt als een kopje koffie. Er zit immers ongeveer net zoveel cafeïne in als een gemiddelde kop. Wat zet mensen dan toch aan om energiedrankjes boven koffie te verkiezen? Dat heeft voornamelijk te maken met de volgende drie dingen:

  • Marketing
  • Suiker
  • Imitatiegedrag

Een grote reden voor de populariteit van energiedrankjes is marketing. De marketingstrategie van Red Bull is bijvoorbeeld zo wijdverspreid en succesvol dat de effecten ervan doorstromen naar andere merken. Niet alleen topmerken profiteren van de effecten van de bekendheid van Red Bull, ook B-merken hebben er veel baat bij.

De tweede reden dat mensen energiedrankjes drinken, is de smaak. Het suikergehalte heeft hier een grote invloed op. Mensen zijn genetisch aangelegd om van suiker te houden. Suiker is namelijk de beste bron van energie die er bestaat. Ons lichaam zet vooral simpele suikers als fructose razendsnel om in voor het lichaam bruikbare stoffen. Omdat energiedranken boordevol suiker zitten, vinden we het eigenlijk haast automatisch lekker. Net als bijvoorbeeld snoep.

Als laatste is imitatiegedrag waarschijnlijk een grote factor. Jongeren zijn nogal beïnvloedbaar door elkaar. Imitatiegedrag is helemaal geen slecht ding, het komt zelfs bij heel veel dieren voor. Het is een manier om dichter bij elkaar te komen. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die invloed hebben op de populariteit van energiedrankjes, zoals de menselijke gevoeligheid voor stimulerende middelen en verslaving.

De effecten van cafeïne

Cafeïne is een stofje dat een stimulerend effect op het lichaam heeft. Het valt net als cocaïne onder de psychoactieve stoffen. Het is natuurlijk vele malen milder dan cocaïne, maar de effecten ervan zijn erg vergelijkbaar. Zo stimuleert het de productie van adrenaline en komt er meer dopamine vrij in het brein. De effecten van deze stofjes zorgen ervoor dat cafeïne een verslavende werking heeft op veel mensen.

In het lichaam maken onze bijnieren adrenaline aan. Dit is het hormoon dat zorgt voor de extra alertheid tijdens de vecht-of-vluchtreactie. Onder invloed van adrenaline versnelt de hartslag, spannen de spieren zich aan en vergroten de pupillen. Dit verhoogt de kans op overleven in een gevaarlijke situatie. Bij het drinken van koffie of energiedrank is er natuurlijk geen sprake van zo’n situatie. Het helpt in dat geval juist bij het concentratievermogen. Dit is één van de belangrijkste effecten van energiedrankjes en de reden dat veel mensen ze drinken.

Dopamine noemen we ook wel het gelukshormoon. Het zorgt namelijk voor een plezierig gevoel. Drugs zoals bijvoorbeeld cocaïne en ecstasy zorgen er ook (in grotere mate) voor dat er meer dopamine vrijkomt. De extra dopamine in het brein is de grootste oorzaak van verslaving. Het maakt daarbij niet uit of dit om cocaïne of cafeïne gaat. Niet alleen drugs zorgen voor een verhoogde dopamineproductie. Dopamine is namelijk direct verbonden aan het beloningssysteem. Dit systeem is waarom bijvoorbeeld gokken zo verslavend is.

Het effect van suiker in energiedrank

Suiker is de grootste veroorzaker van overgewicht en obesitas. Het zit in vrijwel alle producten, van brood tot bier en van ijsjes tot vruchtensap. In energiedrank zit relatief veel suiker, meer nog dan in cola. Door de grote hoeveelheid suiker is energiedrank erg ongezond. De effecten van zoveel suiker zijn niet bij iedereen bekend, terwijl vrijwel iedereen dagelijks teveel suiker binnenkrijgt.

De World Health Organisation adviseert niet meer dan 50 tot 60 gram vrije suikers (beter bekend als toegevoegde suikers) per dag te consumeren. De gemiddelde Nederlander krijgt per dag ongeveer 80 gram vrije suikers binnen, te veel dus. Het Voedingscentrum stelt een dagelijkse referentie-inname van in totaal 90 gram suiker per dag. Er blijft dan maar 10 gram suiker over om uit natuurlijke bronnen als melk en fruit binnen te krijgen. Met een normaal dieet gaan we hier nog eens flink overheen: gemiddeld eten we in Nederland 122 gram suiker per dag. Dat zijn 30 klontjes!

Als je daarnaast ook nog eens grote hoeveelheden energiedrank drinkt, zorgt dat al snel voor erg ongezonde effecten. Een blikje energiedrank bevat ruwweg zo’n 6,5 klontjes of 28 gram suiker. Als je een normaal Nederlands dieet volgt, is elk blikje energiedrank eigenlijk al te veel. Je lichaam zet iedere gram extra suiker direct om in vet. Bovendien zorgt zo’n grote suikerinname voor een drastische stijging van je bloedsuikerspiegel. Als reactie op deze stijging maakt je lichaam meer insuline aan. Als dit lang doorgaat, worden de cellen in je lichaam minder gevoelig voor insuline en is suikerziekte een van de mogelijke effecten.

Wat doktoren van energiedrankjes vinden

Door de ongezonde effecten van energiedrankjes vinden veel doktoren dat er een totaalverbod voor kinderen en jongeren moet komen. De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde pleit al jaren voor een strengere regulering. Zij vinden dat er een leeftijdsgrens van 18 jaar en ouder moet komen voor energiedranken. Vooral jonge kinderen krijgen al heel snel last van nadelige effecten als hartritmestoornissen en psychische aandoeningen.

Schuiven naar boven