opengemaakt blikje

Dit gebeurt er als je te veel energiedrankjes drinkt

Veel jongeren drinken energiedrankjes. Sommige jongeren drinken ze zelfs de hele dag door. Ook in bepaalde sectoren consumeert men buitensporig veel energiedrankjes. Het is bijvoorbeeld een stereotype van programmeurs dat zij hun nachten door komen op energiedrankjes. Waar veel mensen niet aan denken zijn de schadelijke gevolgen van het overmatig drinken van deze extreem zoete drankjes. De voornaamste hoofdbestanddelen zijn suiker en cafeïne. Beide stofjes zijn schadelijk als je er te veel van binnenkrijgt. Wat zijn de gevolgen wanneer je te veel energiedrankjes drinkt?

De invloed van te veel cafeïne op het lichaam

Cafeïne is het belangrijkste bestanddeel van energiedrankjes. Het zorgt samen met taurine voor de energieboost die je krijgt. Eén blikje energiedrank bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid cafeïne als een gemiddeld kopje koffie. Van koffie is bekend dat er na vier kopjes (400 milligram cafeïne) een kans ontstaat op negatieve effecten. Het is dus veilig om aan te nemen dat je niet meer dan vier blikjes energiedrank per dag moet drinken. De negatieve effecten waar je mogelijk last van krijgt zijn:

  •     Rusteloosheid en nerveusheid
  •     Verhoogde hartslag
  •     Misselijkheid
  •     Angstgevoelens
  •     Hartkloppingen
  •     Slapeloosheid
  •     Overmatig zweten

Cafeïne is gevaarlijk na ongeveer 1000 milligram. Dat komt neer op zo’n 12 blikjes. Een overdosis cafeïne is mogelijk, maar daarvoor zou je wel heel veel blikjes energiedrank moeten drinken. Iemand met een gewicht van 75 kilogram moet dan bijna 100 blikjes energiedrank drinken om het loodje te leggen. Maar cafeïne is niet het enige gevaarlijke bestanddeel van energiedrankjes…

Te veel suiker door het drinken van energiedrankjes

Naast een grote hoeveelheid cafeïne zit er namelijk ook een behoorlijke hoeveelheid suiker in. In combinatie met de cafeïne zorgt dit sneller voor gevaar. Op de lange termijn zorgt een teveel aan suiker bijvoorbeeld voor diabetes type 2. Dat gebeurt wanneer je cellen resistent worden tegen het hormoon insuline. Andere gevolgen van een te hoge suikerinname zijn:

  •     Verhoogde kans op gaatjes
  •     Onverzadelijke honger
  •     Gewichtstoename
  •     Leverproblemen
  •     Hoge bloeddruk
  •     Verhoogde kans op hart- en vaatziekten
  •     Suikerverslaving

De gemiddelde Nederlander krijgt al een teveel aan suiker binnen. Wanneer je veel energiedrankjes drinkt, wordt dat alleen maar meer. Bij een gematigde consumptie van energiedrank zullen deze problemen niet zo snel voorkomen. Drink daarom altijd met mate.

Comments are closed.